سئو چیست؟

فهرست مطالب

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو علم بهبود یک وب سایت برای افزایش بازدید آن هنگام جستجوی افراد برای محصولات یا خدمات است. هر چه یک وب سایت در موتورهای جستجو بیشتر دیده شود، احتمال اینکه برند کسب و کار را جذب کند بیشتر است.

بازدید وب سایت معمولاً با قرار دادن — یا رتبه بندی — سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) اندازه گیری می شود. و شرکت ها همیشه برای صفحه اول رقابت می کنند، جایی که به احتمال زیاد بیشترین توجه را به خود جلب می کنند.

با استفاده از گوگل به عنوان مثال، SERP ها اغلب تبلیغات را در بالای صفحه نشان می دهند. اینها موقعیت هایی هستند که کسب و کارها مایلند برای اطمینان از قرار گرفتن در آن صفحه اول هزینه بپردازند. آگهی‌های زیر فهرست‌های جستجوی معمولی هستند که بازاریابان و موتورهای جستجو از آن‌ها به عنوان نتایج جستجوی ارگانیک یاد می‌کنند.

هدف فرآیند سئو افزایش نتایج جستجوی ارگانیک یک کسب و کار، هدایت ترافیک جستجوی ارگانیک به سایت است. این به بازاریابان داده امکان می‌دهد بین ترافیکی که از کانال‌های دیگر به یک وب‌سایت می‌آید – مانند جستجوی پولی، رسانه‌های اجتماعی ، ارجاع‌ها و مستقیم – و ترافیک جستجوی ارگانیک تمایز قائل شوند.

ترافیک جستجوی ارگانیک معمولاً ترافیک با کیفیت بالاتری است. زیرا کاربران فعالانه به دنبال موضوع، محصول یا خدمات خاصی هستند که سایت ممکن است برای آن رتبه بندی کند. اگر کاربر آن سایت را از طریق موتور جستجو پیدا کند، می تواند به تعامل بهتر با برند منجر شود. مثلا پلتفرم آنلاین تمرین تولید محتوا پدیشا ترافیکی که از طریق نتایج گوگل کسب می کند بسیار تبدیل بالاتری دارد نسبت به سایر کانال ها نظیر شبکه های اجتماعی و یا تبلیغات گوگل.

 

سئو چگونه کار می کند؟

در حالی که راهی برای به حداکثر رساندن نتایج وجود دارد، دستکاری کامل الگوریتم‌های جستجو تقریباً غیرممکن است . کسب‌وکارها اغلب به کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به نتایج ایده‌آل با کمترین تلاش نگاه می‌کنند، اما سئو به عمل و زمان زیادی نیاز دارد. هیچ استراتژی سئوی وجود ندارد که بتوان چیزی را امروز با انتظار نتایج روشن فردا تغییر داد. سئو یک پروژه طولانی مدت است که با فعالیت روزانه و فعالیت مداوم همراه است.

موتورهای جستجو از ربات ها برای خزیدن در تمام صفحات وب سایت، دانلود و ذخیره آن اطلاعات در مجموعه ای به نام فهرست استفاده می کنند. این فهرست مانند یک کتابخانه است و هنگامی که شخصی چیزی را در آن جستجو می کند، موتور جستجو به عنوان کتابدار عمل می کند. موتور جستجو اطلاعات مربوطه را از پرس و جو جستجو می کند و نمایش می دهد و محتوای مرتبط با آنچه به دنبال آن بودند را به کاربران نشان می دهد. الگوریتم های موتورهای جستجو صفحات وب را در ایندکس تجزیه و تحلیل می کنند تا ترتیب نمایش آن صفحات در SERP را تعیین کنند.

 

چگونه بهینه سازی موتور جستجو به صورت گرافیکی کار می کند

در اینجا توضیح مختصری از نحوه عملکرد بهینه سازی موتورهای جستجو ارائه شده است.

چه الگوریتم هایی برای بهینه سازی موتور جستجو ارزیابی می کنند؟

صدها عامل وجود دارد که به محتوایی از ایندکس که در یک SERP نمایش داده می شود تأثیر می گذارد. با این حال، آنها به پنج عامل کلیدی تبدیل می شوند که به تعیین اینکه کدام نتایج برای یک عبارت جستجو بازگردانده می شود کمک می کند.

معنی پرس و جو برای بازگرداندن نتایج مرتبط، الگوریتم باید ابتدا مشخص کند که کاربر در جستجوی چه اطلاعاتی است. این به عنوان قصد شناخته می شود. برای درک هدف، الگوریتم به دنبال درک زبان است. تفسیر اشتباهات املایی، مترادف ها و اینکه برخی از کلمات به معنای چیزهای متفاوت در زمینه های مختلف هستند، همگی در الگوریتم درک هدف جستجوگر نقش دارند.

برای مثال، موتورهای جستجو باید بتوانند بین «باس» به عنوان ماهی و «باس» به عنوان یک ابزار تمایز قائل شوند. هدف بر اساس عبارت‌های جستجوی اضافی، جستجوی تاریخی، جستجوی مکان و موارد دیگر برای نمایش اطلاعات صحیح است.

ارتباط صفحات وب این الگوریتم محتوای صفحه وب را تجزیه و تحلیل می کند تا ارزیابی کند که آیا سایت ها حاوی اطلاعات مربوط به آنچه کاربر به دنبال آن است یا خیر. این امر پس از مشخص شدن نیت می آید. یک سیگنال اساسی برای ارتباط این است که صفحه وب شامل کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجو باشد.

این شامل نمایش در کپی اصلی یا عناوین صفحه است. اما فراتر از تطبیق کلمات کلیدی، موتورهای جستجو از داده‌های تعامل جمع‌آوری شده برای تعیین اینکه آیا صفحه مربوط به پرس و جوی جستجو است یا خیر، استفاده می‌کنند. این به داده های ناشناس از جستجوهای قبلی نگاه می کند تا صفحه را با پرس و جو مطابقت دهد.

 

کیفیت محتوا

هدف موتورهای جستجو اولویت بندی معتبرترین منابع موجود است. هوشمندی تعبیه شده در الگوریتم‌ها می‌تواند تشخیص دهد که کدام صفحات تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن را در رابطه با هدف نشان می‌دهند.

قابلیت استفاده از صفحات وب طراحی وب و قابلیت دسترسی نقش مهمی در رتبه بندی جستجو دارد. این الگوریتم به دنبال نحوه نمایش سایت در مرورگرهای مختلف است، اگر برای انواع دستگاه‌های مختلف طراحی شده باشد – مانند رایانه‌های رومیزی، تبلت‌ها و تلفن‌ها – و اگر زمان بارگذاری صفحه برای کاربرانی که اتصال اینترنت کندتری دارند به خوبی کار کند.

 

زمینه و تنظیمات

موتورهای جستجو و الگوریتم‌های آن‌ها از اطلاعات تاریخچه جستجوی گذشته و تنظیمات جستجو برای کمک به تعیین اینکه کدام نتایج برای کاربر در آن لحظه مفیدتر است، استفاده می‌کنند. کشور و مکان را می توان برای ارائه محتوای مرتبط با منطقه ای که شخصی از آن جستجو می کند استفاده کرد. به عنوان مثال، فردی که در نیوانگلند برای «فوتبال» جستجو می‌کند، نتایج متفاوتی نسبت به فردی که برای همان جستجو در انگلستان وارد می‌کند، دریافت می‌کند.

 

 

مزایای سئو

بهینه سازی موتور جستجو یک فعالیت بازاریابی ضروری برای قابل مشاهده کردن یک وب سایت یا کسب و کار در وب است. اما چندین مزیت دیگر را نیز برای شرکت ها فراهم می کند.

 

اعتماد و اعتبار ایجاد می کند

سایت هایی که رتبه بالایی در SERP دارند، از بالاترین کیفیت و قابل اعتمادترین هستند. نتایج نشان داده شده در صفحه اول مرتبط ترین هستند و در نتیجه اعتبار بیشتری برای کسب و کار یا وب سایت ایجاد می کنند. داشتن محتوای مناسب در سایت و تجربه کاربری خوب به رتبه بالاتر وب سایت کمک می کند.

 

مزیت رقابتی را فراهم می کند

وقتی سئوی خوب به طور مداوم به کار گرفته شود، کسانی که این کار را بیشتر و بهتر انجام می دهند از رقبا پیشی می گیرند. بسیاری از کسب و کارها احساس می کنند که نمی توانند در صفحه اول نتایج جستجو قرار نگیرند. اما اگر تیمی برای رسیدن به این هدف تلاش کند و جلوتر از رقابت ظاهر شود، برتری رقابتی خواهد داشت.

 

به افراد بیشتری می رسد

سئو به جذب هر کاربری در هر زمانی کمک می کند، صرف نظر از مرحله سفر مشتری که کاربر در آن قرار دارد. برای جذب مخاطبان به محصولات و خدمات خاص، بر کلمات و عبارات کلیدی تکیه می کند. کسب‌وکارها می‌توانند فهرستی از کلمات کلیدی را ایجاد کنند که می‌خواهند برای آنها رتبه‌بندی کنند، سپس محتوا را حول آن کلمات کلیدی بسازند.

 

از بازاریابی محتوا پشتیبانی می کند

با داشتن لیستی از کلمات کلیدی برای رتبه بندی و ایجاد محتوا در اطراف آن کلمات کلیدی، کاربران به احتمال زیاد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا می کنند. محتوا و سئو در هماهنگی با یکدیگر کار می کنند. یک سایت با ایجاد محتوای مفید و با کیفیت که برای آن کلمات کلیدی بهینه شده است، رتبه بهتری خواهد داشت. اطمینان از وجود کلمات کلیدی در عنوان ها، توضیحات متا و بدنه محتوا، رتبه بندی آن عبارات را بهبود می بخشد.

 

در جستجوهای محلی رتبه بهتری دارد

استفاده از جستجوهای محلی رایج تر می شود و کاربران به دنبال محصولات یا خدمات “نزدیک من” هستند. برای بهبود فهرست‌ها در این جستجوها، یک شرکت می‌تواند یک حساب Google My Business ایجاد کند و فهرست را برای جستجوهای محلی بهینه کند. همراه با آن و محتوای بومی سازی شده در وب سایت، کاربر احتمالاً نتایج جستجوی محلی را در جستارهای خود مشاهده می کند.

 

درک محیط وب

کاربرانی که در اینترنت در حال تغییر به‌روز می‌مانند، بهتر می‌توانند نیازهای سئوی مداوم یک وب‌سایت را اجرا کنند. با به‌روز ماندن، کسب‌وکارها می‌توانند بهتر درک کنند که جستجو چگونه کار می‌کند و تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نحوه تغییر و تطبیق استراتژی‌های خود بگیرند.

 

نسبتا ارزان

برای داشتن یک استراتژی سئو موثر، شرکت ها باید روی زمان و منابع سرمایه گذاری کنند تا اثربخش باشند. شرکت‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان متخصص سئو برای مدیریت استراتژی‌ها استخدام شوند، اما شرکت‌هایی با تیم مناسب می‌توانند خودشان این کار را انجام دهند.

 

نتایج قابل اندازه گیری را دریافت کنید

ابزارها و داده های تحلیلی وجود دارد که می توان از آنها برای اندازه گیری اثربخشی تلاش های سئو استفاده کرد. گوگل آنالیتیکس می تواند داده های جامعی در مورد ترافیک ارگانیک ارائه دهد. داده ها شامل صفحاتی است که مشتریان با آنها درگیر هستند و کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجو. سپس می توان آن داده ها را با اقدامات مورد نظر انجام شده برای مشاهده نقش SEO در تعامل یا جذب مشتری، ارجاع داد.

 

 

تکنیک های سئو

سه جزء اصلی – یا ستون – برای سئو وجود دارد که به ایجاد استراتژی‌های موثر سئو کمک می‌کنند:

 

سئو فنی

این فرآیند تکمیل فعالیت ها هنگام ساخت یا نگهداری یک وب سایت برای بهبود سئو است. اغلب ربطی به محتوایی که در خود صفحه وجود دارد ندارد. برخی از راه‌های دستکاری بهینه‌سازی فنی عبارتند از داشتن نقشه سایت XML، ساختار محتوا به گونه‌ای که برای تجربه کاربر بصری باشد و عملکرد سایت را بهبود می‌بخشد – مانند زمان بارگذاری صفحه، اندازه صحیح تصویر و محیط میزبانی.

 

سئو روی صفحه

این فرآیند برای اطمینان از مرتبط بودن محتوای یک وب سایت برای کاربران است. این محتوا شامل کلمات کلیدی یا عبارات مناسب در عناوین و بدنه کپی است. و اطمینان از اینکه هر صفحه شامل توضیحات متا، لینک های داخلی داخل سایت و لینک های خارجی به سایت های معتبر دیگر و یک URL خوب با کلمه کلیدی تمرکز است. مدیران وب سایت از سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ) برای نگهداری محتوای داخل صفحه استفاده می کنند.

 

سئو خارج از صفحه

این تکنیک برای ارتقای رتبه سایت از طریق فعالیت های خارج از وب سایت به کار می رود. این نوع فعالیت عمدتاً توسط بک لینک ها هدایت می شود. کسب‌وکارها می‌توانند این موارد را از طریق مشارکت، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی مهمان در سایت‌های دیگر تولید کنند.

این سه مولفه به بازاریابان کمک می کند تا بر فعالیت ها و تکنیک های ایجاد رتبه بندی قوی برای وب سایت های خود تمرکز کنند.

در اینجا چند تکنیک اضافی برای استفاده در هر یک از سه ستون وجود دارد:

 

تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی را در مورد عباراتی که برای رتبه بندی آنها مطلوب است انجام دهید. کسب و کارها باید روی کلمات کلیدی که حجم جستجوی بالایی دریافت می کنند تمرکز کنند تا برای موتورهای جستجو مرتبط باشند. نگاهی به کلمات کلیدی رقبا با عملکرد برتر نیز فرصتی برای ایجاد استراتژی برای رقابت با آنها می دهد.

 

محتوای با کیفیت ایجاد کنید.

هنگامی که استراتژی کلمه کلیدی برقرار است، استراتژی محتوا دنبال می شود. صفحات با ایجاد محتوای باکیفیت مرتبط با خوانندگان و جست و جوهای جستجوی آنها بیشتر در SERP ظاهر می شوند.

 

عناوین صفحات منحصر به فرد و توضیحات متا را توسعه دهید.

عناوین صفحه باید شامل کلمه کلیدی تمرکز صفحه باشد. و توضیحات متا باید خلاصه‌ای از آنچه کاربر باید در صفحه یاد بگیرد باشد. این عناصر در SERP ها نمایش داده می شوند و احتمالاً همان چیزی است که مردم برای اطلاع رسانی کلیک های خود استفاده می کنند.

 

از پرداخت به ازای کلیک برای تکمیل ترافیک ارگانیک استفاده کنید.

تبلیغات پولی می‌تواند با دادن فرصتی به بازاریابان برای آزمایش برچسب‌های عنوان و توضیحات متا که در SERP نشان داده شده‌اند، به بهبود نرخ کلیک ارگانیک کمک کند. این تبلیغات با اطمینان از قرارگیری در صفحه اول، نتایج جستجوی ارگانیک را تقلید می‌کنند تا ببینند چه نسخه‌ای کاربران را ترغیب به کلیک کردن می‌کند. که می تواند برای تنظیم عناوین صفحه و توضیحات متا با نتایج ارگانیک استفاده شود.

 

از متن جایگزین با تصاویر استفاده کنید.

متن جایگزین برای توصیف یک تصویر در یک صفحه وب استفاده می شود. این برای ربات هایی که در سایت می خزند بسیار مهم است تا بفهمند تصویر چه چیزی را نشان می دهد. همچنین به صورت شفاهی تصویر را برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند توصیف می کند. این نیز فرصت دیگری برای وارد کردن کلمات کلیدی است.

 

یو آر اسلاگ (URL Slug)

یک URL Slug بخشی از URL است که برای یک صفحه خاص منحصر به فرد است. این همچنین منطقه ای است که در آن قرار دادن کلیدواژه فوکوس به دلیل ارتباط آن با آنچه در صفحه است، مهم است.

 

 

ابزارهای سئو

صدها ابزار برای بهبود، مدیریت و گزارش اثربخشی سئو وجود دارد. برخی رایگان هستند و برخی نه. اما همه آنها به بازاریابان کمک می کنند تا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنند، استراتژی ها را توسعه دهند و نتایج رتبه بندی بالاتر در SERP ها را اندازه گیری کنند. در اینجا برخی از ابزارهای رایج سئو که امروزه توسط بازاریابان استفاده می شود آورده شده است:

 

Semrush

این پلت فرم برای تحقیقات کلمات کلیدی و داده های رتبه بندی آنلاین استفاده می شود. این به بازاریابان بینشی در مورد توسعه و حفظ استراتژی های کلمات کلیدی می دهد. Semrush همچنین می تواند برای اندازه گیری عملکرد SEO در طول زمان استفاده شود.

 

گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو.

این پلتفرم داده هایی را در زمان واقعی در مورد اثربخشی SEO ارائه می دهد. در ترکیب با کنسول جستجوی گوگل، بازاریابان می توانند ترافیک وب سایت را کنترل کنند، رتبه بندی را بهینه کنند و تصمیمات آگاهانه ای در مورد ظاهر نتایج جستجوی سایت بگیرند.

 

Yoast SEO

برای وب سایت هایی که از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می کنند، Yoast SEO افزونه ای است که برای بهبود بهینه سازی در صفحه استفاده می شود. کاربران می توانند URL Slug، توضیحات متا و عنوان صفحه را تعریف کنند. آنها همچنین می توانند نحوه عملکرد محتوای صفحه خود را در جستجوها ببینند. چک لیستی از موارد موجود است تا کاربران بتوانند اطمینان حاصل کنند که صفحه آنها تا حد امکان بهینه شده است.

 

Ahref

این ابزار برای ممیزی وب سایت ها و ارائه پروفایل های کلیدواژه، لینک و رتبه بندی استفاده می شود. همچنین می تواند تشخیص دهد که کدام صفحات بهترین عملکرد را دارند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

SpyFu

این یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی رقیب برای تبلیغات گوگل است. علاوه بر تحقیقات کلیدواژه و داده‌هایی که می‌تواند تولید کند، بینش دقیقی در مورد سئوی رقیب و داده‌های پرداخت به ازای کلیک می‌دهد.

 

وب سایت HubSpot Grader

این یک ابزار رایگان است که گزارش کارت هایی را با بینش عملی در مورد عملکرد SEO ارائه می دهد. این می تواند نشان دهد که آیا یک وب سایت برای تلفن همراه بهینه شده است، عملکرد وب سایت را اندازه گیری می کند و توصیه های امنیتی ارائه می دهد.

 

Google Trends

این ابزار به دنبال روندهای محتوا در کشورها یا مناطق جهان است. موضوعات پرطرفدار و کلیدواژه های طولانی مرتبط با آنها را پیدا می کند. همچنین این روندها را در طول زمان مقایسه می کند.

 

وب مستر بینگ

این ابزار بازاریابان را قادر می سازد تا پروفایل های بک لینک و تحقیقات کلمات کلیدی را ببینند. همچنین دارای قابلیت اسکن سایت داخلی است.

 

 

سخن آخر

می خواهید آموزش سئو حرفه ای ببینید؟ پس حتما در دوره سئو پانا مارکتینگ شرکت کنید!

درباره نویسنده
Picture of تیم تحریریه
تیم تحریریه
نویسندگی رو با پدیشا شروع کن!